Szűcs Attila 2016-os, nagy sikerű Ludwig Múzeum-beli retrospektív kiállítása után itthon most jelentkezik először új művekkel.
Kiállításának központi eleme egy hatalmas fekete doboz képében testet öltő installáció, amely a művészet szinte minden ágán végigvonuló misztikus motívum vizualitás-történetéhez szolgál adalékul. A fekete négyzet művészettörténeti konnotációja éles és felforgató jelentést társít a motívumhoz, amelyre méginkább ráerősít a térbeli, installatív terjeszkedés. A motívum nem egyedi a művész munkásságában sem. Több emblematikus festményén is megjelenik a baljós fekete négyzet (The Death and the Maiden, Preparing for Darkness, hogy csak néhány példát említsünk), de alapvetően a négyzet, vagy ezek mutációi, mint absztrakt formák, kedvelt képalkotó elemei Szűcs Attilának, amelyek egész életművén végigvonulnak (ablak és ajtó motívum, kép a képben motívum, emelvény, mozivászon, de olyan négyzetes és középre szerkesztett tárgyak formájában is felfedezhetjük, mint egy utánfutó, egy villamoskocsi, egy ágy vagy egy csocso-asztal).
“A kiállítás központi eleme, a fekete dobozt, Stanley Kubrick monolitjához, valamint a rendező halála után a velem készült álriporthoz, a fake news megtermékenyítő lehetőségeihez, az intuitív megismerés kimeríthetetlen forrásához vezeti a látogatót.”- mondja új művéről Szűcs.
Az interjútöredék egy fiktív jövőképet fogalmaz meg, meglátásai napjaink valóságával meglepő analógiákat mutatnak. A fekete doboz a fehér galéria terében hasonló látványt nyújt, mint Kubrick tökéletesre formált, megközelíthetetlen monolitja a prehisztorikus táj nyers kietlenségében. A doboz maga egy wunderkammer, amelynek kis világító réseibe Szűcs legújabb rajzai kerülnek bemutatásra. Ezzel a gesztussal mintegy kifordul a galéria tere és a hagyományos kiállítási szituáció új köntösben mutatkozik meg. A tárgy szimbolikája maga a válasz, amelynek értelmezése egyénileg dől el, de társadalmilag rögzült szabályaink, nyelvi sajátosságaink, gondolkodási modelljeink előfeltételezik az igazságot.
Szűcs Attila 1967-ben született Miskolcon. Művei a legfontosabb nemzetközi és hazai, köz- és magángyűjteményekben is megtalálhatóak, kiállításai a világ számos múzeumában és galériáiban voltak láthatóak. Kiállításunkkal egyidőben a szentpétervári Marina Gisich Galériában is láthatóak legújabb festményei.
A kiállítás a Gallery Weekend Budapest része, amely az esemény ideje alatt, szombaton és vasárnap is egész nap látogatható.
Megtekinthető: 2018. 09. 07 – 10.20.
MEGHOSSZABÍTVA: 11.10-ig!